duminică, 25 ianuarie 2009

Primul ajutor




Mii de oameni mor sau sufera anual datorita necunoasterii masurilor de prevenire a situatiilor de urgenta sau a modalitatilor de aplicare ale acestora si a lipsei cunostintelor necesare pentru a gestiona problemele de sanatate si comportamentul riscant, sau pentru ca in situatii de urgenta n-au beneficiat de asistenta corespunzatoare sau nu le-a fost acordata in timp util.

Astfel, o serie de comunitati din intreaga lume, se confrunta cu aceste situatii de criza

Oricine este vulnerabil
S-ar putea obtine imbunatatiri semnificative daca mai multe persoane ar avea cunostinte in acordarea primului ajutor.
Este esentiala nu numai dezvoltarea mijloacelor de interventie si a eficacitatii serviciilor de ingrijire, ci si dezvoltarea abilitatii fiecarei persoane de a salva si a proteja viata, inclusiv pe cea proprie, atat in beneficiul familiei acesteia cat si al comunitatii.

Prevenirea si bunul simt sunt componente cheie ale educatiei de prim ajutor. Cand oamenii sunt instruiti sa asiste victimele accidentelor rutiere, li se aduc de asemenea la cunostinta regulile de siguranta a circulatiei.
Acelasi model se aplica la instruirea comunitatilor pentru gestionarea epidemiilor de diaree – acestea sunt educate sa-si imbunatateasca practicile de igiena si salubritate.

Fiecare poate proteja si salva o viata
Primul ajutor este o stare de spirit, o atitudine orientata spre actiune si un set de actiuni si practici care urmaresc sa previna, sa pregateasca pentru si sa ofere un raspuns la situatiile de urgenta. Aceste situatii pot include boli, epidemii, atacuri de cord, accidente de circulatie, raniri domestice, etc.
In situatiile de urgenta scopul raspunsului imediat este de a micsora impactul acestor conditii asupra starii de sanatate, in vederea stabilizarii si tratarii victimei pana cand ajutorul profesional devine disponibil sau necesar.

Conceptul
Scopul final al programelor de prim ajutor ar trebui sa fie adoptarea unui mod de viata mai sanatos si mai sigur de catre marea majoritate a indivizilor si comunitatilor.

Primul ajutor tine de informatie, pregatire si actiuni. „Va rugam fiti atenti la traversarea strazilor” este un mesaj de prim ajutor, ca si alertarea unui serviciu de urgenta. Spalarea mainilor este la fel de importanta ca si ingrijirea unei victime inconstiente.
Totusi informatiile esentiale si actiunile nu sunt singurele componente; de asemenea exista o dimensiune psihologica intrinseca si o fundamentare etica incontestabila. Persoana care acorda prim ajutor aduce caldura umana care ajuta la promovarea unei societati mai tolerante.

Persoanele care acorda prim ajutor ofera un model de societate care trece dincolo de frontiere, unde regula este ajutorul reciproc, unde barbatii si femeile care sufera sunt ajutati indiferent de nationalitate, religie sau apartenenta etnica, pur si simplu pentru ca demnitatea umana ar trebui sa fie respectata. Un zambet calduros, o atingere mangaietoare, o infatisare grijulie pot face toata diferenta.
Primul ajutor promoveaza simtul solidaritatii, generozitatii si al altruismului care exista in fiecare dintre noi si da o noua dimensiune spiritului de comunitate.

Audienta

Cu toti suntem interesati, pentru ca toti suntem vulnerabili si totusi toti putem proteja si salva vieti.
Pentru a incuraja si a sustine oamenii sa actioneze este necesar un mediu propice. Pe langa cadrul legal corespunzator, implicarea liderilor comunitari, autoritatilor publice, mediei, a socie

Un comentariu:

Stefanescu Dan spunea...

Eu consider ca primul ajutor tine de obligatia noastra civica si morala, insa la noi in tara cred ca un roman din 10 cel mult are notiuni de prim ajutor.